کارورزی زبان و ادبیات عرب؛ گزارش کارورزی و اقدام پژوهی زبان و ادبیات عرب (به صورت Word)
مناسب برای دورهی پودمان فرهنگیان و پذیرفتهشدگان رشته زبان و ادبیات عرب در آموزش و پرورش
برخی از دانشجویان، پس از قبولی در ماده ۲۸ رشته های دولتی و یا پذیرش در دانشگاه فرهنگیان، جهت گذراندن دوره کارورزی خود میبایست دوره پودمانهای فرهنگیان را سپری کنند. لذا ارائه کارورزی، امری مهم و الزامی است. ما برای شما دوره کارورزی رشته زبان و ادبیات عرب جهت ارائهی کاربرگها به پودمان دورهی چند ماههی فرهنگیان را تکمیل نمودهایم.
در دوره کارورزی زبان و ادبیات عرب به چه مواردی پرداخته شده است؟
- آموزش پژوهی
- اقدام پژوهی
- چالش
- گزارش کارورزی
الف) آموزش پژوهی: فرم گزارش فرایند آموزش پژوهی
۱. معرفی موقعیت(تحلیل موقعیت)
چگونه می توانم مهارت مکالمه زبان عربی حسین صبویی و رضا ابراهیمی دانش آموزان پایه هفتم را بهبود ببخشم؟ ….
* توصیف – استنباط – بازنگری – قضاوت و مسئلهیابی
۲.تبیین مساله شناسایی شده
پس از شناسایی و بازخورد و مسئله یابی در نظر داشتم مشکلات خودم را در آینه مشکلات دیگران ببینم. در اینترنت با متنی از نویسنده ی خارجی «وینتا کول» مواجه شدم که دقیقا مشابه با من فعالیت ها و بازخوردهای گروهی را در رتبه اول قرار می داد و معلم را به یکپارچه سازی انگیزه ی مداوم تشویق می کرد. ….
ب) اقدام پژوهی:
اقدام پژوهیِ چالش: چگونه می توانم مهارت مکالمه زبان عربی حسین صبویی و رضا ابراهیمی دانش آموزان پایه هفتم را بهبود ببخشم؟
* ارائه راه حل:
* دانش پشتیبان مرتبط با راه حل ارائه شده
* چگونگی انجام راه حل در شرایط موجود کلاس درس خودتان
ج) چالش: موضوع: مکالمه دانش آموزان در فرودگاه یکی از کشورهای عربی
معرفی چالش:
چالش: چالش افزایش توانایی مکالمه و گفت و گوی دانش آموزان
علت چالش: ضعف دانش آموزان در توانایی برقراری ارتباط در محیط های اجتماعی به زبان عربی
موضوع آموزشی مبتنی بر چالش مشخص شده توسط دانشجو:
د) گزارش کارورزی: چگونه می توانم مهارت مکالمه زبان عربی حسین و رضا، دانش آموزان پایه هفتم را بهبود ببخشم؟
چکیده همانطور که بسیاری از ما می دانیم زبان عربی به لطف همسایگی ما کشورهای عرب در برقراری ارتباط میان ما و کشورهای همسایه از اهمیت بسزایی برخوردار است. اما چیزی که نگران کننده است، ضعف یادگیری دانش آموزان کلاس و افت محسوس آن ها در امر فراگیری مکالمات است. اکنون گزارشی تهیه شده که در آن، نقاط ضعف دانش آموزان مورد بررسی قرار گرفته، راه حل هایی مبتنی بر دانش پشتیبان ارائه شده است و طرحی نیز در پنج گام موثر اجرا شده است تا دانش آموزان با داشتن علاقه و انگیزه ی مضاعف به سراغ مکالمات عربی بروند. در ابتدا، کار با توصیف شرایط آغاز می شود. اینکه کلاس ها چگونه گروه بندی می شوند و چیدمان به چه صورت است. سپس وارد مرحله پیشنهاد و استنباط نظرات می شود که در آن بهترین راه های ارتقای سطح ورودی دانش آموزان، ایجاد انگیزه و راه حل ورود به چالش های جدید در آن ذکر می شود. دانش آموزان در سه گام اولیه ی فراگیری مکالمه، ارائه مکالمه در محیط آزاد و نمایش آن در کلاس قرار می گیرند و سپس برای مرحله بازنگری و احتمال تغییرات در گام چهارم، این مکالمات را در کلاس اجرا می کنند تا نشان داده شود که آیا این روش ها موثر بوده است یا خیر و نهایتاً در گام پنجم و افزایش مشارکت گروهی در قالب داوری و قضاوت قرار می گیرند. امیدوارم که راه حل های پیشنهادی به همراه نحوه ی اجرای آن در مسیر مکالمات زبان عربی و فراگیری بهتر این زبان، گام بلندی بردارد. کلمات کلیدی: انگیزه، چالش، چیدمان U شکل، گفت و گو، مکالمه |
فهرست
چکیده …………………………………………………………………………………………………………………………………… ۳
مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………… ۵
فصل اول : معرفی و تحلیل موقعیت …………………………………………………………………………………………………. ۶
توصیف …………………………………………………………………………………………………………………………………… ۶
استنباط …………………………………………………………………………………………………………………………………. ۶
بازنگری …………………………………………………………………………………………………………………………………. ۷
قضاوت و مسئله یابی ………………………………………………………………………………………………………………… ۷
تبیین مسئله شناسایی شده ………………………………………………………………………………………………………. ۸
فصل دوم : راه حل ها و ایده ها ………………………………………………………………………………………………………۹
راه حل ها به همراه مستندات و دلایل آن …………………………………………………………………………………………..۹
فصل سوم : تدوین طرح اجرایی ……………………………………………………………………………………………………. ۱۰
معیارهای موفقیت برنامه ……………………………………………………………………………………………………………. ۱۰
فصل چهارم : گزارش اجرای ایده و ارزشیابی طرح ………………………………………………………………………………. ۱۱
گزارش روایی از اجرای طرح…………………………………………………………………………………………………………. ۱۱
بازخوردهای دانش آموزان و خودارزیابی کلی …………………………………………………………………………………….. ۱۲
منابع …………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۳
مقدمه در این روزها، بسیاری از دانش آموزان در سراسر کشورمان از یادگیری درس عربی گریزانند و این درس را چالشی برای زندگی خود نمی بینند. همه ما می دانیم که زبان عربی تا چه اندازه در برقراری ارتباط میان ما و کشورهای همسایه اهمیت دارد. به لطف همسایگی ما کشورهای عرب، این موضوع، برای ما به عنوان یک وظیفه محول شده به نظر می رسد تا علی رغم یادگیری زبان قرآن، بنا بر توانمندی در برقراری ارتباط جمعی با کشورهای همسایه، نگرش جدیدی نیز در قبال زبان عربی داشته باشیم. نبود انگیزه در کنار عدم وجود چالش ها باعث شده دانش آموزان بیش از پیش از فقر یادگیری زبان عربی رنج ببرند. کتاب عربی نیز یکی از کتاب هایی است که متاسفانه دانش آموزان نمی توانند نمرات رضایت بخشی را به دست آورند و این مورد را رفته رفته و پس از گذشت چند هفته ی تحصیلی متوجه آن شدم و دانستم که آن ها بیشتر وقت خود را صرف مطالب دروس دیگر می کنند و از کتاب عربی به کلی غافلند. این عدمِ انگیزه و نبودِ چالش، موجب شده تا دانش آموزان حتی در امر مکالمه و گفت و گوی زبان عربی نیز دچار افت محسوسی شوند. از آنجایی که زبان عربی یکی از زبان های زنده و پویای دنیا است و در کشور ما نیز از اهمیت بالایی برخوردار است آسیب پذیری دانش آموزان در این زبان و کتاب، موضوع بسیار مهمی بود که مرا به سمت خودش جلب کرد و اکنون تصمیم گرفته ام علت ضعف دانش آموزانم را جویا شوم، موانع جذابیت درس عربی را پیدا کنم و با ارائه راه حل های حساب شده، غربال بی انگیزه ای را از دوش دانش آموزان خودم بردارم. |
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
- حتما نرم افزار WinRAR را بر روی سیستم خود نصب کنید تا فایل ها به راحتی از حالت فشرده خارج شوند.